Perasan atau tidak setiap kali drawing ditolak/reject oleh Jabatan Bomba, banyak kos akan terlibat termasuklah kos printing semula jika perlu, masa yang akan ditukar dalam bentuk man-hour, transport dan lain-lain. Semua kos-kos ini perlu DITANGGUNG oleh arkitek.
Kos printing ini very subjective depending on the size of the project dan berapa banyak pindaan yang perlu dibuat. Perlu resubmit whole set walau pembetulan hanya beberapa helai. Lagi besar projek, maka lagi banyaklah helaian untuk setiap set. Assume printing luar average :
20 keping x 3 set size A1 [RM5.00 x 20 x 3] = RM300
Paling banyak yang rugi ialah kos 'MASA'.. Satu projek kos RM50 juta mungkin ambil masa 1/2 ke 1 hari untuk printing. Masa ialah kos 'man-hour'. Perlu ada staff yang jaga whole day.
In general i would say material cost (printing, transport, toll, etc) is only about 25% of every amendmend. Another 75% adalah intangible cost yang tak nampak, susah nak kira and most consultants take for granted.
JADI...
JOM BELAJAR DAN FAHAMI KONSEP DESIGN DAN MINIMAKAN REJECTION ITEM!!
MEMPERKENALKAN SPEAKER ANDA!!
AZAHAR BIN RABU
PERNAH BERKHIDMAT LEBIH 14 TAHUN DALAM JABATAN BOMBA
TELAH MENYEMAK DAN MEMPERAKU LEBIH DARIPADA 2000 DRAWING
MEMBUAT PEMERIKSAAN LEBIH DARIPADA 100 BANGUNAN BAGI TUJUAN CCC
KELULUSAN SARJANA PENGURUSAN KESELAMATAN INDUSTRI
KOMPETEN TRAINER (HRDF)
SIAPA YANG BOLEH MENYERTAI WORKSHOP INI?